Voorwoord

In toenemende mate krijgt de rijinstructeur het gevoel zijn/ haar vak niet meer te verstaan. Dit gevoel wordt onderstreept door het rapport van schoolmeester Emile Roemer "Van rijles naar rijonderwijs, " waarin 19 sanctie- en controlemaatregelen worden voorgesteld om het zooitje ongeregeld, ons dus, in het gareel te krijgen.

Ook al zou dat rapport niet zijn geschreven, neem je het gevoel van falen bij die goedwillende rijinstructeurs niet weg.

* De resultaten zouden bij voortschrijdend inzicht, bijscholingen en ervaring moeten stijgen, maar dat gebeurt niet. Eerder het

   omgekeerde.

* De complexiteit van het verkeer is niet toegenomen. Je kunt zelfs de stelling verdedigen: Hoe drukker, hoe gemakkelijker.

* Het lijkt wel of de groei van het adolescentenbrein stagneert en/ of in toenemende mate een beschadiging heeft opgelopen en

   algemene cognitieve en motorische vaardigheden afnemen.

* Ter voorbereiding van de volgende les wordt huiswerk opgegeven. 1 A4tje tekst met plaatjes en 10 vragen. De wil is er, maar

   het vlees is te zwak.

* Met het invullen van de gezondheidsverklaring wordt de hand gelicht. Hoewel ik geen psychiater ben, loopt elke leerling tegen

   de lamp die bij het invullen van de eigen verklaring niet eerlijk is geweest . Het aandeel van mijn leerlingenbestand dat iets

   tussen de oren mankeert dat in de DSM 5 wordt omschreven als een of meerdere mental disorders is bij benadering 90%.

* Zouden alle leerlingen willens en wetens de eigen verklaring oneerlijk invullen, is mijn overtuiging dat het slagingspercentage

   stijgt. Degenen met een niet schone eigen verklaring kunnen slechts een zogenaamd BAA examen aanvragen. Juist de BAA

   examens gekwalificeerde examinatoren lijken de empathie te missen met deze kinderen om te gaan. Bij autisten kun je het

   niet eenduidig genoeg brengen. Floris-Jan zit bij mama in de auto. Floris-Jan, geef jij aan wanneer ik er ben bij het achteruit

   rijden? Mama knalt tegen de muur en Floris-Jan zegt 15:16 uur. Begin bij Floris-Jan niet met een navigatie opdracht. Volg de

   navigatie als je verkeerd rijdt, is verkeerd geformuleerd. Dus Floris-Jan blijft verkeerd rijden. Ik erger me niet aan Floris-Jan,

   maar aan die empathie loze examinator die het examen van Floris-Jan verpest.

Uit ik slechts mijn onderbuikgevoel of heb ik daadwerkelijk een fenomeen geconstateerd waar de overheid en Emile Roemer in het bijzonder met zijn rapport geen oog heeft.

Het wordt tijd deze materie grondig te bestuderen door wetenschappers die niet op de loonlijst staan bij een farmaceut of werkzaam zijn op een universiteit die wetenschappelijk onderzoek van een farmaceut krijgt gefinancierd.

Voor zover sprake is van toename van verkeerslachoffers waaraan 18 tot 24-jarigen debet zijn, is dat niet eens bewezen. In het rapport van Roemer is die conclusie wel getrokken en de conclusie op de conclusie, omdat in 1 adem de oorzaak inferieur rijonderwijs zou zijn. Ga je ervan uit dat er inferieur rijonderwijs wordt gegeven, zou dat toch tot uitdrukking moeten komen bij de uitslagen van de praktijkexamens? Immers een met GOD gelijk gesteld personage maakt in 35 minuten uit of de kandidaat naar het gemeentehuis kan voor zijn rijbewijs.

De meting wordt nog onbetrouwbaarder om de rijinstructeur verantwoordelijk te houden voor frauduleus handelen met eigen verklaringen. Vul je alle vragen met nee in, ben je binnen 10 minuten rijgeschikt. Het is de woke overheid die deze controle bij de rijschool heeft weggehaald.

Inleiding

Welke zijn de mogelijke consequenties als de werkelijkheid (een beetje) geweld wordt aangedaan bij het invullen van de eigen verklaring?

Is het begrijpelijk dat met de eigen verklaring de hand wordt gelicht?

Bij het behalen van het rijbewijs in de categorie A, kan ik me herinneren dat de rijschool aan de hand van een formulier de eigen verklaring afnam. Tekenen bij het kruisje en daarmee deelden we de verantwoordelijkheid dat het eerlijk gebeurt.

In het geval de verantwoordelijkheid geheel bij de leerling ligt, immers de invulling van de eigen verklaring gaat buiten de rijschool om, neem je hiermee niet het verantwoordelijkheidsgevoel bij de rijschool/ instructeur weg. Het gaat allemaal om de privacy van de burger. Voortschrijdend inzicht is de overheid volslagen vreemd.

Met de privacy van de instructeur wordt geen rekening gehouden, waarvan de RIJSCHOOLZOEKER een uiting is. Bij de proefles, de eerste kennismaking met de leerling, heb je al in de gaten wat voor vlees je in de kuip hebt. Wat doe jij met die leerling als het slagingspercentage jou heilig is?

Hoe cijfers worden geïnterpreteerd en waar de overheid wetgeving op baseert, mist elke wetenschappelijke onderbouwing. Een uiting hiervan in de rijschoolbranche is het rapport van Rijles naar rijonderwijs. Dit rapport haalt het niveau van Shownieuws niet eens. Elke onderzoeksjournalist in de Nieuwe media, kwalificeert dit rapport als een ongefundeerd, emotioneel opstel van een schoolmeester. Op grond van dit opstel wordt wel de WRM verbouwd.

Van al hetgeen hierboven wordt aangeroerd, is geen letter terug te vinden.

Als ik in een ziekenhuis op de afdeling oncologie rondloop, krijg ik het gevoel dat iedereen kanker heeft. Dit beeld correspondeert niet met de werkelijkheid. Correspondeert mijn beeld over de mate waarin leerlingen ADD, ADHD, ASS hebben niet met de werkelijkheid als ik naar het leerlingenbestand van mijn  eigen rijschool kijk. In ieder geval kan ik melden dat 50% van het leerlingenbestand bij een andere rijschool de auto uitgescholden is.

Beschouw ik de hoge mate waarin ADD, ADHD en ASS in mijn leerlingenbestand nu en in de toekomst voorkomt als een gegeven, maak ik studie van dit fenomeen en zoek ik naar didactische inzichten om juist deze leerlingen de aandacht te kunnen bieden die zij behoeven. Het slagingspercentage van het CBR interesseert me helemaal niets.

Hoeveel rekening houdt mijn lesmethode CRODOO zich t.o.v. RIS 2.0 van het CBR met ADD, ADHD en of ASS? 

De eigen verklaring

Rijgeschikt ben je als de noodzakelijke voorwaarden aanwezig zijn om veilig met een motorvoertuig om te kunnen gaan. Al heb je alle rijbewijzen gehaald en krijg je de ziekte van Parkinson, ben je niet meer rijgeschikt. Al heb je alle rijbewijzen en heb je op enig moment een hersenbloeding of epileptische aanval gehad, ben je niet zondermeer rijgeschikt.

Het CBR heeft een vragenlijst waarin wordt geïnformeerd naar jouw lichamelijke en geestelijke conditie nu en in het verleden.

Iedereen die op 1 of meer vragen "ja" moet antwoorden, kan op zijn klompen aanvoelen dat er mogelijk een tijdrovend, bureaucratisch en kostbaar medisch traject volgt. Die ervaring hebben ouders en kinderen al opgedaan in groep 1 van de basisschool. Ja, onze Roy is Alle Dagen Heel Druk. Maar het is een schat van een joch waar nu al 10 jaar op een rij met zijn ADHD geen rekening is gehouden. 

Om je kind te sparen voor het tijdrovend, bureaucratisch proces, vindt mama het wel zo pedagogisch dan maar de hand te lichten met het invullen van de vragenlijst. Eigenlijk moet de overheid ongezouten op zijn lazerij krijgen, afgezien welke conclusies worden getrokken uit dat het allemaal zo tergend lang moet duren. In de praktijk blijkt dat (bijna) altijd de uitslag positief uitvalt: "Jij bent alsnog rijgeschikt verklaard."

Welke waarde moeten we aan dat medisch traject hechten?

Waarom moet dat medisch traject zo lang duren?

Waarom géén medisch traject voor de categorie Am?

Echter zolang we onderworpen zijn aan de te volgen regels bij het vaststellen van rijgeschiktheid, zullen we ons moeten bezinnen op wat je boven het hoofd kan hangen als je de hand licht met het invullen van de eigen verklaring.

Roy, de trotse eigenaar van het rijbewijs B raakt betrokken bij een verkeersongeval met letselschade bij de tegenpartij. Roy viel bij de toedracht van dit ongeval niets te verwijten, echter de letselschadeadvocaat van de tegenpartij komt erachter dat Roy de hand had gelicht met de invulling van de eigen verklaring. Welke zijn de juridische consequenties voor Roy als de tegenpartij een minderjarige hufter op een fatbike bleek te zijn en nu de zielige jongen is in een rolstoel?

Het antwoord moet ik u schuldig blijven.

"Had ik maar......," is water onder de brug.

Bij de invulling van de eigen verklaring staat de rijschool/ instructeur buiten spel. De rijinstructeur wordt geacht effectief en efficiënt rijonderwijs te geven, zonder te mogen weten welke gebruiksaanwijzing te hanteren die bij de rijgeschikt verklaarde leerling hoort.

Hier frustreert de woke overheid het werk van de rijinstructeur die wordt verweten inferieur rijonderwijs te geven. Onbegrijpelijk dat in dat fantastische rapport van Roemer hier met geen woord over wordt gerept.

De rijschoolzoeker

Is jouw slagingspercentage 80%, ben je een goede rijinstructeur.

Is jouw slagingspercentage 50%, ben je een minkukel.

Is jouw slagingspercentage nog lager, hoor je thuis in de EBI in Vught.

Om op goede voet te leven met het CBR, moet jouw slagingspercentage boven 50% liggen.

Hoe maximaal te scoren:

  1. Pas selectie aan de poort toe. Iedereen die mogelijk niet de eerste keer gaat slagen, scheld je de auto uit.
  1. Leg wachtlijsten aan en pas selectie toe wie in die wachtlijst snel opschuift.
  2. Zorg dat je weet wie achter welk tafelnummer zit. Meld je leerling ziek als je met een bepaalde examinator geen prettige ervaring hebt.
  1. Beperkt je zodra de bediening en beheersing van het voertuig enigszins op peil is in het examenbied te lessen.

De rijschool die het te onfatsoenlijk vindt om de bovenstaande strategie te volgen, heeft een beduidend lager slagingspercentage dan degenen die bovenstaande strategie wel volgen.

De fatsoenlijke helpt de leerlingen die bij een ander de auto zijn uitgescholden. Dit verklaart ook waarom in mijn rijschool leerlingen met ADD, ADHD en ASS en combinaties van ADHD en ASS heel rijk zijn vertegenwoordigd. Inherent aan de oververtegenwoordiging van leerlingen met een psychisch/ medisch probleem is het slagingspercentage dientengevolge ook lager. Als dan ook nog die leerlingen wel eerlijk zijn omgegaan met de eigen verklaring, kan die leerling alleen een BAA examen krijgen waarvoor speciaal gekwalificeerde examinatoren worden ingezet. . Met deze ervoor gekwalificeerde examinatoren decimeer je de slagingskans. Om een objectiever beeld te krijgen, zou ik met de gebrandmerkte leerlingen moeten uitwijken naar ver weggelegen examencentra.

Dalend slagingspercentage

In het voorwoord maak ik melding van dat ervaring met het daarbij behorende voortschrijdend inzicht en bijscholingen geen enkele garantie is voor een stabiel, stijgend slagingspercentage. 

Als we een poging wagen van waar het niet aan zal liggen:

  1. De betrokkenheid van de leerkracht met de leerling.
  2. De parate kennis neemt eerder toe dan af.
  3. De dynamiek van het verkeer. Je groeit met deze dynamiek mee.
  4. Een groeiende professionaliteit staat haaks op de dalende trend.

Met de invoer van het slagingspercentage is ook in het rijonderwijs polarisatie ontstaan. Je behoort tot de goeden of de minkukels, ongeacht zich te realiseren welke oorzaken er aan ten grondslag zouden kunnen liggen.

Waar het wel aan zou kunnen liggen:

  1. De WRM verbouwen op grond van een emotioneel opstel van een schoolmeester.
  2. Een eenmaal vooringenomen standpunt zal en moet worden bevestigd om niet af te gaan.
  3. Blind en doof zijn voor de inbreng van de goedwillende rijschool/ instructeur, omdat zij al veroordeeld zijn tot dom en onbehouwen.
  1. Wel roepen dat er examengericht wordt opgeleid, maar niet vraagt wie dat dan doen.

Hoe om te gaan met de oververtegenwoordiging ADD/ADHD/ASS

Van oververtegenwoordiging is sprake als het landelijk cijfer lager is dan 15% en in jouw rijschool op een enkeling na geen ADD/ADHD/ ASS heeft. 

Op 3 manieren kun je op deze oververtegenwoordiging reageren.

  1. Je neemt geen leerlingen meer aan die bij anderen de auto zijn uitgescholden en je past dezelfde strategie toe die anderen met een hoog slagingspercentage toepassen. Hiermee beweer ik niet dat alle rijscholen met een hoog slagingspercentage inhumaan handelen.
  1. Met mijn hoge leeftijd zou ik onderhand met de rijschool kunnen stoppen.
  2. Je verdiept je zodanig in de materie dat je de expert bent in de dienstverlening naar mensen met ADD, ADHD en ASS.

Optie 3 lijkt mij de meest voor de hand liggende keuze om meerdere redenen:

  1. Voor problemen weglopen ligt niet in mijn aard.
  2. Waarom zou betekenisvol zijn voor de maatschappij ophouden bij de pensioengerechtigde leeftijd.
  1. Deze kinderen hebben al zo vaak hun neus ongenadig gestoten dat ik het onmenselijk vind ze in de steek te laten.
  1. Juist deze kinderen getuigen van een prijzenswaardig karakter.
  2. Mijn ongebreidelde nieuwsgierigheid naar de menselijke geest in al zijn diversiteit moet worden gestild.

De aanpak die wordt uitgewerkt in volgende blogs:

  1. Wat is ADD, ADD en ASS?
  2. Er wordt beweerd dat roken slecht is voor je gezondheid. Er wordt beweerd dat je van roken

    longkanker kunt krijgen en of allerlei andere enge ziekten. Zijn er slechte gewoonten  of

    omstandigheden  waardoor de kans op het krijgen van ADD, ADHD, ASS bij het ongeboren kind

    toeneemt.

  1. Zijn er omgevingsfactoren die de kans op het krijgen van ADD, ADHD, ASS vergroten?
  2. Eenmaal geboren met ADD, ADHD, ASS, zul je er je hele leven mee moeten dealen, echter wat

    kun je er aan doen om het leven toch aangenaam te maken?

  1. Is er sprake van co morbiditeit en in hoeverre blijft eventuele co morbiditeit onbelicht?
  2. Kun je omgevingsfactoren naar je hand zetten waarbij voeding er een is de symptomen die op het functioneren nadelig van invloed zijn onderdrukken.
  1. Welke gevolgen hebben medicatie op korte en lange termijn op de geestelijke en lichamelijke gesteldheid van personen die RITALIN krijgen voorgeschreven.
  1. Hoe optimaliseer je de leeromstandigheden in het geval van ADD, ADHD en ASS? Sluit CRODOO als lesmethode meer aan dan RIS 2.0?

Voor al die leerlingen met ADD, ADHD en ASS hoop ik iets te kunnen betekenen.

 

"The influence of a good teacher can never be erased." Zeggen deze kinderen dit over mij, is mijn missie pas volbracht.