Aantal personenauto’s in Nederland: ruim 9.000.000 waarvan 6.000.000 handgeschakeld.

Hoewel de auto met de automatische transmissie aan populariteit wint, wil dit nog niet zeggen dat de beschikbaarheid van auto’s met automatische transmissie toereikend is voor toekomstige bestuurders die nu opteren voor lessen in een automaat. Die beschikbaarheid heeft een directe relatie met wat de beginnende bestuurder maximaal kan besteden aan zijn/ haar eerste auto. Prijsklasse en bouwjaar hebben een evenredige relatie. Dus als je aangewezen bent op een auto van 2017 of ouder, is de spoeling met automatische transmissie bijzonder dun.

Zoals de wetgeving er nu nog uitziet:

Ga je voor een automaat, krijg je op je rijbewijs de aantekening code 78. Je mag alleen in een automaat rijden.

Is nog sprake van 2-to drive, zou de begeleider moeten beschikken over een automaat.

Ga je alsnog op examen voor het rijden met een handgeschakelde auto of spaar je nog enkele jaren om een automaat te kunnen kopen?

Wanneer de opmerking wordt geplaatst dat je het wel redt met 6 tot 8 lessen leren schakelen, ben ik genoodzaakt er een hele kritische kanttekening bij te plaatsen: Sinds 2016 ben ik actief in de rijschoolbranche. In deze bijna 10 jaar gaat het leren omgaan met het voertuig steeds meer didactische inspanning en tijd kosten. Als vele rijinstructeurs m/v hetzelfde ervaren, zijn we slechts met symptoombestrijding bezig  de handgeschakelde auto te vervangen door de automaat.

Het is mijns inziens beduidend interessanter de verklaring te vinden waarom nu 50% van de opleiding opgaat aan bediening en beheersing van het voertuig en ik mij met mijn zoon me kon beperken tot een rondje in de polder.

In 1973 kreeg ik de dag na mijn verjaardag de eerste rijles. De rijschoolhouder vroeg: Heb jij ooit in een auto gereden. NEE. Kun je een beetje schakelen? Heel verontwaardigd riep ik: Natuurlijk kan ik schakelen. En hoe ben jij daar zo zeker van? Ik rij op een schakelbrommer. Nou, rij dan maar naar Den Bosch.

Zou de motorische s van de huidige leerling voorafgaand aan de aanmelding van de basisschoolleeftijd tot nu toe zich beperkt hebben tot training van de duimen op een smartphone?

Wij van de rijschoolbranche dienen niet te vluchten naar gemak dient de mens = de automaat. Zelfs niet als het wagenpark grotendeels zou bestaan uit auto’s met automatische transmissie.

In de auto ben je altijd in het heden bij een gegeven snelheid op een bepaalde locatie tot een zich voltrekkende verkeerssituatie op een andere locatie op hetzelfde gegeven heden. Nu kan ik zeggen:

Tegen de tijd jij daar bent, heb  je de verkeerssituatie op het juiste moment bij de juiste snelheid in de juiste versnelling opgelost. Juist de extra handelingen die moeten worden verricht sporen de leerling aan op tijd de situatie in te schatten. Anders geformuleerd: Het schakelen, ontkoppelen en koppelen zijn een hulpmiddel om de hogere orde vaardigheden aandacht te kunnen geven en naar een hoger niveau te kunnen tillen.

Loop je op de toekomst vooruit door nu ineens een andere koers te varen, allemaal in de automaat, uitgaande van het narratief dat hoe minder extra handelingen je hoeft te verrichten des te beter je kunt voorbereiden op zich aandienende verkeerssituaties, is een niet getoetste en een niet onderbouwde aanname.

Dat elektrische auto’s, windmolens en zonnepanelen beter voor het milieu zijn, is gebaseerd op het narratief dat reductie van CO2 de planeet zal redden en dan ook nog eens zonder te realiseren dat we te weinig koperdraad hebben om van de wereld een stekkermaatschappij te maken.

Vooralsnog ben ik geenszins overtuigd dat wanneer we allemaal in een automaat gaan rijden dit zal bijdragen aan de verkeersveiligheid.

Hoe is de afstemming met het CBR en het ministerie van I&W? In het geval in de nabije toekomst er al sprake is van 2 theorie en twee praktijkexamens, zal bij B code 78 om in een handgeschakelde auto te mogen rijden dit extra examencapaciteit vergen. We schreeuwen nu al moord en brand dat de examencapaciteit onacceptabel is.

Hoe staat het met de beschikbaarheid van lesvoertuigen met een automatische transmissie. Moet de rijschool met 1 lesauto eraan geloven en ook investeren in een automaat.