PERCEPTIE

Heb je googlemaps geopend?  Nu verwacht ik dat je dit niet hebt gedaan. Zou je dat wel hebben gedaan, begrijp je de uitspraak dat wanneer je linksaf wilt slaan in de Rutger van Herpenstraat je eigenlijk de wegbeheerder voor de rechter wil slepen.

Jij stelt je 1 meter achter de vrachtauto op. Zou je op grotere afstand wel hebben kunnen inschatten waarom die vrachtauto stopt. Nu staat er op de achterkant DHL. Slik jij nu je vooringenomen standpunt in? Zodra de vrachtauto de toegang tot de rijbaan niet meer blokkeert gaan de 1e en 2e bromfiets en wellicht ook de snorfiets voor jouw neus de rijbaan op. Bedenk je dit scenario of zie je wel wat er tegen die tijd voor je neus gebeurt?

Als je straks rechtsaf gaat, hoerveel verkeersdeelnemers zien, voordat je de bocht inzet, jouw rug? DAT WEET JE NIET, DUS SPIEGELEN EN DODE HOEK CONTROLEREN.

Jij wordt ingehaald. Wat mompelt de vrachtwagenchauffeuse? Ik weet dat jij 1 meter achter mij staat als de zon schijnt. Niet schrikken als ik claxonneer. Er komt iemand de uitrit uit en ik word voorbij gereden door iemand zonder verstand.

Ben jij ook een scenariodenker? Wat ik straks als motorrijder op die kruising waar ik rechtsaf moet, tegen ga komen, kan ik niet weten en ook niet zien. Maar ik verzin dat er een rode vrachtauto aan het lossen is en dat ik dus op mijn weghelft een auto kan tegenkomen.

Standaard ga ik ervan uit dat ik niet word opgemerkt, mensen vanuit parkeervakken zonder te kijken de weg opgaan en dat mensen die uit een uitrit komen mij niet zien, omdat ik in hun A stijl verdwijn.

Neem je niet zoals ik hierboven schets deel aan het verkeer, sterf je geen natuurlijke dood. Werk je aan je gevaarherkenning, verkeersinzicht en spreek je steeds beter de taal van de weg, is de bovenstaande verkeerschaos niet irritant, maar een uitdaging die je tot een passie verheft. De passie van in de Eifel rijden is niet van o,o, o wat is het hier mooi, maar dat je er conflict vermijdend niet in een haarspeldbocht op je snavel valt

Kijkgedrag en kijkstructuur

Leer jij jezelf aan waar jij in welke volgorde naar moet kijken, gaat er een wereld open van hoe ontspannen je altijd en overal op alles tijdig en adequaat kunt reageren. Voor elke rijtaak, of het nu wegrijden, stoppen, linksaf slaan, rechtsaf slaan, rijstrook wisselen, invoegen of uitvoegen is, bestaat een standaard protocol. Zo is in bovenstaande afbeelding het protocol voor rechtsaf slaan weergegeven.

Wat de rijcoach moet zien als hij/ zij achter de leerling rijdt, zie in de onderstaande afbeeldingen.

Een beetje achter de leerling aan knorren?

Het is hard werken, Het bovenstaande merk je op als het over kijkgedrag en kijkstructuur gaat.. ZIE JE DE OOGJES IN DE SPIEGELS?????

Er is ook nog een onderdeel dat gaat over positie en snelheid in relatie tot overig verkeer en omstandigheden en hoe in de betreffende situaties het voertuig onder controle wordt gehouden.